eerste maand - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Myrte Molen - WaarBenJij.nu eerste maand - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Myrte Molen - WaarBenJij.nu

eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Myrte

02 Februari 2014 | Noorwegen, Bergen

Okeee eindelijk ik heb mijn reisblogding aangemaakt! Ik zit nu al een maand in Noorwegen en ben zo druk geweest dat ik er nog niet eens tijd voor heb gehad. Okee stiekem wel maar mijn series en films riepen mij ook dus ik had zo mijn plichten.

Goeed waar heb je het over haha?! 4 Januari vloog mijn vliegtuig door een grote wolk waarna Bergen als een soort magisch toneel verscheen terwijl het vliegtuig langzaam steeds dichter bij kwam. Ik keek uit het raampje en de Ierse man die ik nauwelijks kon verstaan naast mij. Hij vond het uitzicht niet interessant maar de stewardessen wel. Daar zat ik dan in het begin van mijn verhaal als een soort kuikentje die een plan had gemaakt naar Noorwegen te komen en dat nu moest gaan waarmaken.

Toen ik met de bus in Bergen werd gedropt met mijn 25 kilo wegende koffer, backpack en fototas besloot ik dat het wel een goed idee was al die spullen een 10 kilometer hoge berg op te slepen. Ja je moet wat over hebben voor de sleutels van je nieuwe kamer.

Helemaal heet en bezweet kreeg ik dan de koude metalen sleutels in mijn hand gedrukt. Toen ik met de bybahn (een soort metro) naar mijn kamer ging wist ik natuurlijk wel hoe ik moest lopen maar vroeg voor de grap aan een Noors gezin hoe ik bij de bybahn kwam. Woooh grote ogen, twee stappen achteruit, blikken wisseling van de ouders; moeten we vluchten. Ik verbaasd, kijk naar mijzelf zie ik er crimineel uit ofzo? Maar daarna ineens poef een handgebaar loop maar mee. Uiteindelijk hele aardige mensen maar geen emotie aan het gezicht af te lezen. De man wees nog 1 keer hoe ik moest lopen en zoals Nederlanders dan een glimlach geven doei zeggen en zich omdraaien, zo draaide deze man zich om en was hij al verdwenen. Misschien had iedereen wel gelijk over dat het mensen zijn die niet veel emotie tonen.

Eenmaal in de bybahn moest ik mijn lach inhouden toen de twee haltes voor mijn halte werden omgeroepen. "Sletten" en daarna "Sletten Bakken" Geniaal ik voelde mij meteen thuis.

Mijn kamer is in een studentenflat waar nog 2000 andere studenten wonen. Gelukkig kwam ik 1 van die 2000 tegen in de lift en wou hij mij wel helpen mijn kamer te vinden. Eenmaal mijn kamer gevonden doei gezegd tegen de afrikaanse jongen, deur dicht en dit was het dan. Ik herkende het wel van de foto's maar nu stond ik er dan. Raaaaarr maar waar.

Na mijn koffer te hebben laten ontploffen in mijn nieuwe kamer begon het al meer als mijn kamer te voelen dan kon ik nu mooi boodschappen doen want ik was wel benieuwd naar de prijzen in de supermarkt :o

Ik loop naar beneden van de 15e verdieping!! Okee we hebben ook een lift maar trappen zijn nou eenmaal heel interessant. Kom ik onderweg 2 meisjes tegen die meteen mijn "Nederlanders detector" alarm deed afgaan. Gewoon in het Nederlands gevraagd of ze inderdaad Nederlanders waren en tadaa zoals ik altijd op mijn detector kan vertrouwen klopte het als een bus slagroom.

Na met hen gekletst te hebben was de supermarkt al dicht naja dat zou morgen dan wel komen. Ik was in ieder geval blij dat ik even met mensen had kunnen praten want het gebouw leek nog vrij leeg.

Okee en dan nu in vogelvlucht want anders heb ik zometeen allemaal stervende mensen voor hun computerschermen. Die maandag was er een kennismakingsweek voor de exchange students. Een deel van hen zit ook in Fantoft en we hebben ondertussen al heel wat dingen samen ondernomen. De eerste week hebben we dan ook naast de kennis making vooral zelf wat rond geneusd in Bergen. Ik heb ondertussen een eigen werkplek in een gebouw (1 van de 5 van onze school) met een keuken ohyeah kosten besparing want kantines wil je niet eten en ondertussen wordt ik steeds beter in boodschappen doen. Gewoon veel uit blik en ingevroren dingen en dan overleef je het wel haha.

In Fantoft heb ik al heel wat mensen ontmoet en zo heb ik een Duits meisje van de verdieping onder mij waar ik 3x in de week samen mee sport. De sportkaart hadden we al gelijk in week 1 gekocht en dat vond ik wel erg fijn want zo kon ik meteen al wat structuur aan mijn week geven, ontspannen en mijn sporten van Nederland voort zetten.

Mijn minor werkt zo dat je je kan inschrijven voor courses die je een week volgt of die ook een maand kunnen duren. Deze courses kies je zelf en kunnen leerzaam zijn op zichzelf of toe te passen op je project waar je aan werkt. Dit semester zal ik namelijk een mijn zelfstandig project werken waar ik dan op beoordeeld wordt aan de hand van een gesprek van een uur aan het eind van het semester.

De courses van Fine Arts beginnen alleen pas in Februari! Gekke aapjes moesten we al in Januari komen maar goed is wel fijn om alvast te wennen. Maar gemotiveerde leerling die ik ben ben ik naar een course geweest van een week voor eerste jaars omdat die al wel zijn begonnen. Maar het was half in het Noors dus dat was erg nuttig. Maar de Engelse stukken waren wel interessant hoor no worries :)

En dan zijn we beland in de week dat ik naar Riga ben gegaan met 2 van de andere exchange students die hier ook in Fantoft (de studentenflat) zitten. Het was een spontane actie omdat het goedkoop was en we toch pas in februari echt gaan beginnen. En het was kouuuud haha -18 maar gevoels temperatuur -29 ! We hebben wat musea bezocht maar vooral ook veel gegeten omdat het daar natuurlijk een miljoen keer goedkoper is dan in Noorwegen. Ook heb ik de laatste dag daar eten en materialen voor mijn project gekocht en wonder boven wonder no problemo at the airport. Dus weer wat kosten bespaard :D

En toen waren we bij vandaag zoals een relaxt dagje er uit ziet, beetje uitslapen, beetje opruimen, beetje serie kijken, koekeloeren in keukens, kletsen en eten. Leuke hier is dat door alle nationaliteiten er van alles wordt bereid en bijna iedereen eet warm s'middags en sommigen zelfs s'ochtends haha.

Goeeed laat ik nu maar ophouden eerst stel ik het schrijven steeds uit en nu draaf ik er een beetje in door haha

Inntil neste gang igjen!

  • 02 Februari 2014 - 19:59

    Lisa:

    Hahahahahahahhahahahahahahahahhahaahahahah Myrte :)

    Zo, nu ik even heb laten weten dat je hilarisch schrijft wil ik even zeggen dat ik het echt vet leuk vind om het zo te lezen en dat je je zo naar je zin hebt! Supertof dat je een eigen werkruimte hebt en dat iedereen zo chill is daar!! En een tripje naar Letland is natuurlijk nooit weg ;)

    Toch moet ik ook eerlijk toegeven dat ik je een beetje mis, maar zolang je deze grappige berichtjes schrijft vergeef ik het je.
    Dus dikke virtuele knuffel van mij en ik spreek je snel!
    En zoals een goed afscheid hoort: Liefduuhhhhh

  • 02 Februari 2014 - 21:15

    Jan Van Der Molen:

    Wat leuk om te horen dat je het goed naar de zin hebt in Noorwegen, Myrthe.
    En dan nog maar even een reisje maken, het lijkt wel vakantie.
    Neem de interressante dingen maar mee, want je bent nu in Bergen (en nog niet ingesneuwd
    zoals sommige nederlanders in Oostenrijk.
    Wij vermaken ons best en zijn druk met uitzoeken en regelen i.v.m. ons nieuwe huis.
    Zo eerst maar weer en tot horens van ons tweetjes. xxx.

  • 02 Februari 2014 - 23:56

    Myrte Van Der Molen:

    Ghehehe lisa genialurt! <3 ik mis jou natuurlijk ook maar fijn dat ik toestemming heb hier te zijn als ik grappige berichtjes blijf schrijven :) ik zou ook niet eens een goed gestructureerd verhaal kunnen schrijven dus wat dat betreft denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken ;) Jaa ben echt heel blij met mijn werkruimte en Riga was echt geniaal voelt gewoon als vakantie hier. Maar komende week wel echt beginnen dus ben benieuwd! Ik hoop dat jij je ook een beetje vermaakt in je prachtige nieuwe kamertje! Spreek je snel en idd LIEFDUUUUUUHHH XXX

  • 03 Februari 2014 - 00:01

    Myrte Van Der Molen:

    Ah opa en oma! Wat leuk dat jullie mijn verhaal gelezen hebben :) Ja het is bijna vakantie zou je kunnen zeggen. Voelt ergens ook wel raar omdat ik hier ben gekomen voor mijn minor. Maar volgende week gaat het echt beginnen dus mijn volgende verslag zal vast wel wat meer daar over vertellen :) Haha ik wist niet eens dat er Nederlanders zijn ingesneeuwd in Oostenrijk! Hier heeft het inderdaad nog maar 1x gesneeuwd en dat is al lang weer weg. Leuk te horen dat jullie druk zijn met jullie nieuwe huis. Het is toch wel grappig dat jullie net als ons gaan verhuizen. Kunnen jullie mooi tips en tricks uitwisselen met Paul en Stella :P Tot horens inderdaad haha! XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrte

Ik zou mijn profiel omschrijven als een reis blog die van mij is ce moi myrte :) ik ben een studentje en de 269.607ste reiziger op deze website. Daarom voel ik mij erg speciaal en bijzonder en voel dat ik mijn ervaringen in het buitenland moet delen met de rest van de wereld. Amen!

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 3050

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 14 Juni 2014

Minor Noorwegen

Landen bezocht: